Nova religija

Damien Hirst dolazi u BiH

Kultura / Flash | 09. 03. 2016. u 11:23 R.I.

Tekst članka se nastavlja ispod banera

Jedni ga smatraju prvim čovjekom suvremene umjetnosti koji hrabro pomjera sve granice i najzaslužniji je za dovođenje Britarta u fokus svjetske umjetničke scene. Za druge, on je najobičniji šarlatan s mnogo novca i sposobnošću da se dobro ''proda'', a njegovi radovi nemaju apsolutno nikakve veze sa umjetnošću..., piše portal Slobodne Bosne o izložbi ''Nova religija'' britanskog umjetnika Damiena Hirsta u Muzeju savremene umjetnosti RS 17. ožujka.

Svoj proboj u umjetničkim krugovima Damien Hirst je započeo ranih devedesetih kao član grupe Mladih britanskih umjetnika (Young British Artists YBA), skrenuvši pažnju javnosti serijom radova u kojoj je mrtve životinje, poput ajkule, ovce i krave, izlagao u formaldehidu.

Njegov najpoznatiji rad iz tog vremena nosi naziv „The Physical Impossibility of Death in The Mind of Someone Living“ (Fizička nemogućnost smrti u umu nekoga živog), a riječ je o ajkuli dužine 4,3 metra smještenoj u formaldehidu u staklenoj vitrini. Rad je proglašen ključnim djelom britanske umjetnosti 90-ih, ali je istovremeno izazvao i brojne kontroverze i negativne kritike, koje Hirstovo stvaralaštvo nisu napustile do današnjeg dana.

''Jedva čekam da dođem u položaj da mogu praviti stvarno lošu umjetnost i izvući se s tim'', govorio je šaljivo Hirst na početku svoje karijere, što je danas, po mnogima, u potpunosti ostvario.

U njegovoj namjeri, navodi Slobodna Bosna, pomogla mu je bliska povezanost s kolekcionarom Charlesom Saatchijem, s kojim je surađivao sve do 2003. godine.

''Postao sam uspješan u svijetu umjetnosti zbog toga što sam bio manijak. A kada jednom postignete takav uspjeh, ljudi će pokušati da vas zadrže tu. Ali, najvažnije je da se zabavljate jednako kao i onog prvog dana kada ste pošli u školu. U suprotnom, ne biste to trebali raditi'', kaže Hirst.

Uz naklonost bogatog mentora Saatchija i nakon što su njegove ukiseljene životinje i instalacije poput „Lullaby Spring“ (vitrina sa više od 6.000 raznobojnih pilula) na londonskim aukcijama prodane za milijunske iznose, za Hirsta novac više nije predstavljao problem. S bogatstvom koje je stekao mogao je realizirati i svoje najsmjelije (i najskuplje) umjetničke ideje.

''For the Love of God'' (Za ljubav Boga) naziv je ljudske lubanje ukrašene s 8.601 dijamantom, koju je Hirst prvi put ponosno predstavio javnosti 2007. godine, nakon čega je krenula i na “turneju” po europskim muzejima. Centralni dio lubanje krasi ružičasti dijamant, a izrada ovog djela koštala je čak 14 miliona funti! Hirst je lobanju kupio u jednoj prodavaonici u sjevernom Londonu. Smatra se da potiče od Europljanina koji je živio između 1720. i 1810. godine.

Lubanja je prvi put izložena početkom lipnja 2007. godine u londonskoj galeriji White Cube, a dva mjeseca kasnije prodana je grupi investitora (dio vlasništva zadržao je sam umjetnik) za 50 milijuna funti, odnosno oko 100 milijuna dolara. Spektakularna prodaja potvrdila je Hirstov status najskupljeg umjetnika današnjice.

''Ispalo je mnogo bolje nego što sam očekivao. Bio sam pomalo zabrinut da ćemo na kraju samo napraviti nakit u stilu Ali G-ja'', izjavio je umjetnik prilikom premijernog predstavljanja djela.

Jedan od vodećih svjetskih art kritičara Robert Hughes smatra da je Damien Hirst odgovoran ne za progres, nego za nazadovanje u suvremenoj umjetnosti. U TV-dokumentarcu „Prokletstvo Mona Lise“ koji je prikazan na britanskom Channel 4, Hughes je opisao Hirstove radove “kičastim” i “apsurdnim”.

Kritizirajući suvremene umjetničke eksperte koji Hirstov rad uzdižu na pijedestal, britanski konzervativni političar Norman Tebbit je u jednom članku napisao: ''Jesu li ti ljudi potpuno poludjeli?! Radovi tog takozvanog umjetnika sastoje se od hrpe mrtvih životinja. Postoji na tisuće mladih umjetnika koji ne mogu dobiti nikakvu pažnju, zbog toga što su njihovi radovi suviše atraktivni za razborite ljude''.

Od ovakvih i sličnih mnogobrojnih kritika Hirst se brani riječima da se u umjetnosti radi o životu, a u umjetničkim krugovima o novcu: ''Muka mi je od ljudi koji govore: 'Ti praviš mrtve životinje'. Znate, ljudi mi stalno govore da je moj rad senzacionalan, kao da je to nešto negativno. A ja odgovaram: šta je to loše u senzaciji? Senzacija je element onoga što radim, i zašto ne? Ako vam neko kaže: 'izgledaš senzacionalno', vi ćete na to reći: super! Isto je kada neko upotrijebi tu riječ za vaš rad''.

Bez obzira na to smatraju li ga šarlatanom ili najvećim istinski originalnim umjetnikom današnjice, Damien Hirst privlači pažnju medija i javnosti gdje god da se pojavi. Možda je najtočnija definicija njegove umjetnosti ona koju je dao anonimni autor na jednom internet-blogu: Hirst je Madonna umjetničke scene.

Kopirati
Drag cursor here to close