Rudar
Mostar: Spašeni portret i zaboravljeni slikar
Tekst članka se nastavlja ispod banera
Na platnu slikara Karla Afana de Rivere našao se i djed Ivana Ćurkovića, slavnog golmana Veleža, Partizana i francuskog Saint-Étiennea. Ćurković, koji je nositelj čak tri odličja predsjednika Republike Francuske te veliki kolekcionar umjetnina, ispričao je Večernjem listu neobičnu priču o jednom platnu umjetnika čije se djelo 'Majka s knjigom' (na slici) ovih dana može pogledati u Galeriji Aluminij.
''Moj djed je bio rudar, onaj pravi s lampom na glavi i De Riveri se učinio jako zanimljivim pa ga je čekao da iziđe iz jame kako bi ga portretirao. Bila je u to vrijeme neka strka u gradu, bombardiranje te ratne 1943. godine. Ja sam se bio taman rodio. Pričali su mi da je Karleto od svih rudara želio baš njega portretirati ispred rudarske jame gdje je portret i nastao'', rekao je Ćurković.
Slika je potom godinama visjela u rudarskom muzeju u Mostaru da bi se na kraju zagubila, ali ju je Ćurković, davši se u kolekcionarstvo ipak pronašao.
''Dođem do nekog čovjeka iz Stoca, koji se nekako domogao te slike. Vidio je na meni da sam živo zainteresiran za nju i ‘izvali’ jako veliku cijenu. Zahvalim mu se jer sam vidio da me ucjenjuje. Jer, portreti su jako bitni onima koji s naslikanim imaju neku obiteljsku vezu. I prođoše godine, dođe novi rat i taj čovjek mene nađe u Beogradu i kaže mi kako ima još uvijek taj portret, ali sad mi ga nudi po znatno povoljnijoj cijeni. Ja mu platim dvostruko više nego što je tražio i uzmem djedovu sliku koja se i danas nalazi u mome domu u Beogradu'', ispričao je Večernjaku Ćurković, koji se kolekcionarstvom počeo baviti prije više od pedeset godina.
''Oduvijek sam imao sklonost prema likovnoj umjetnosti. I kad nisam imao mnogo sredstava, nekako sam tražio put do umjetnine. Kad sam odigrao 200 ili 300 utakmicu za Partizan oni su imali običaj za jubilarnu utakmicu dati novčanu nagradu u visini odigranih utakmica. Rekao sam im da ne bih novac već da mi daruju sliku Peđe Milosavljevića “Stari most”. To je bilo 1968. Taj mi je slikar i danas jako drag, a od bh. slikara cijenim i Safeta Zeca'', rekao je Ćurković.
Inače, Karlo Afan de Rivera, rođen je 1885. u Malom Lošinju, a u Mostar je došao 1918. gdje je između dva svjetska rata radio kao zubotehničar i slikar, a poslije Drugoga svjetskog rata kao scenograf Narodnog pozorišta i Kulturno-umjetničkog društva Abrašević, te kao nastavnik crtanja 1949.-1957. U Mostaru je i preminuo u srpnju 1979. godine.
Slikar je sin austrijskog časnika Francisca, potomka drevne andaluske plemićke loze Afán de Ribera, i Nike r. Bunić iz Dubrovnika.
Likovna kritika njegov slikarski opus dijeli u dvije faze. Prva (1918.- 1930.) obuhvaća radove pretežno u ulju, pod utjecajem zagrebačke slikarske škole s početka prošlog stoljeća. Drugu fazu (1930.-1970.) – pod utjecajem prijateljstva s Antunom Motikom (profesorom crtanja u mostarskoj Gimnaziji 1929-1939.) – karakteriziraju akvareli, slikani velikom lakoćom, uglavnom bez prethodnog skiciranja.