filmski razgovori
Topić na MOFF-u: 'Kod nas se radi po dogovoru, vani po ugovoru'
Tekst članka se nastavlja ispod banera
Potresan, intiman i dirljiv dokumentarac ''Sve je bio dobar san'' publika u Mostaru imala je priliku vidjeti u ponedjeljak 28. studenog, dok smo više o samoj priči mogli saznati dan nakon, na filmskim razgovorima u organizaciji Mostar Film Festivala.
Film proučava događaje iz vremena početka rata u Hrvatskoj, dolazak mladog francuskog dragovoljca Jean-Michela Nicoliera u Hrvatsku, njegovu borbu, tragediju obrane grada Vukovara kao i mučeničku smrt na Ovčari, a sve kroz emotivnu vizuru njegove majke Lyliane Fournier koja u filmu traga za informacijama kako bi došla do posmrtnih ostataka svog sina te ga dostojno pokopala.
''Snaga ove priče, koja je univerzalna, leži u tome što smo uspjeli prikazati drugačiju istinu o Domovinskom ratu. Bilo je potrebno da nam dođu stranci i ukažu na vrijednosti koje mi imamo, te donesu priču o tome kako nas vide u ratu i borbi za slobodu'', rekao je to redatelj Branko Ištvančić o filmu za koji je priznaje, u Mostaru, očekivao da će izazvati više zanimanja publike.
Na filmskim razgovorima, u kojima je uz Ištvančića sudjelovao i glumac Velibor Topić, predsjednik ovogodišnjeg žirija Mostar Film Festivala, uz dokumentarni, bilo je riječi i o jakom programu u konkurenciji igranog filma.
''Ovogodišnji izbor je bio jako dobar, slobodno možemo reći da je to najbolje od najboljeg u ovom trenutku. Tu su filmovi koji su u užoj konkurenciji za nagradu Oscar, neki od njih su nagrađeni i na Veneciji, odluku još nismo donijeli, no već sad mogu sa sigurnošću ustvrditi kako će izbor biti jako težak'', komentirao je ovogodišnji igrani filmski program Topić.
Na upit o odnosu dokumentarnog i igranog filma, obojica gostiju su se složili da je program u obje kategorije podjednako jak, te da zemlje regije, u skladu s trendom koji se događa na Zapadu, izlaze iz sjene kad je u pitanje produkcija dokumentaraca.
''Standardi Zapada se dosežu i kod nas. Dokumentarac je dugo vremena bio nepravedno zapostavljen, a treba znati kako, iako financijski košta manje, nije ništa manje zahtjevniji za uraditi u odnosu na igrani film. Upravo u režiji dokumentarnog filma se treba pokazati koliki ste redatelj, odnosno filmaš'', komentirao je Ištvančić, koji u bogatoj karijeri ima i velik broj igranih, ali i animiranih filmova kao što je to 'Duh u močvari', film prikazan na ovogodišnjem MOFF-u.
Na samom kraju, gosti su se dotaknuli i teme produkcije, te kvalitete onog što BiH i zemlje regije mogu ponuditi danas, u odnosu na vizualne odmake koji se događaju u svijetu.
''Mi smo uvijek bili dobri u produkciji, imali smo izuzetno dobre snimatelje, sjetimo se samo 'Bitke na Neretvi', i slobodno mogu potvrditi da i danas idemo u korak s onim što se događa van. Naš veliki problem u filmu jeste činjenica da se kod nas sve radi po dogovoru, dok je u svijetu praksa da se radi po ugovoru'', zaključio je Topić.