Produkcija lakih nota
Despacitomanija - život prije i poslije latino-megahita
Tekst članka se nastavlja ispod banera
Ljetni hitovi obično se brišu iz memorije s prvim jačim jesenskim zahlađenjem. Viralni fenomen "Despacito” ipak neće biti tako brzo zaboravljen. Najuspješnii portorikanski pop pjevač Luis Fonsi i vodeći reggaeton MC Daddy Yankee izbacili su planetarni megahit koji bi mogao izazvati trajnije posljedice u svjetskoj produkciji lakih nota i potaknuti dosad neviđenu ekspanziju plesne pop glazbe sa španjolskoga govornog područja.
Anglocentrična perspektiva pukla je tamo gdje se to najmanje očekivalo. Na britansku top listu singlova ovog ljeta upale su tri pjesme bazirane na reggaeton ritmovima i spanglish vokalima. Nezaustavljivi "Despacito" za sobom je povukao provjerene latinoameričke hitove "Subeme la Radio" Enriquea Iglesiasa i "Reggaeton Lento (Bailemos)" panameričkog boy banda CNCO iza kojeg stoji Ricky Martin. To još uvijek ne znači da će BBC Radio 1 dogodine preuzeti cijelu play listu od neke hispanoameričke postaje s Floride, ali zvučna panorama Britanije više neće biti ista, piše Express.hr.
Prosječan stariji slušatelj BBC-a je od svjetskih hitova na španjolskom mogao čuti jedino "Macarenu" pošto "Clandestino" ili "La Bamba" nikad nisu napravili značajniji promet u britanskom glazbenom supermarketu koji se oslanjao isključivo na domaću proizvodnju i na uvezene angloameričke hitove.
Međutim, "Despacito" je u 7-8 mjeseci osvojio cijeli svijet, porušio sve jezične barijere, dobacio do 3,6 milijardi klikova na YouTubeu i podebljao interes za portorikanski turizam za čak 45% u špici ljetne sezone. Internacionalni remix u kojem je i Justin Bieber zapjevao na španjolskom od svibnja je narastao na nevjerojatnih 5,7 milijardi klikova. Portorikanci su najprije razmišljali o kombinaciji s Jay Z-jem, interes za suradnju pokazao je i Ed Sheeran, ali ipak je najbrže reagirao Justin Bieber nakon što je u diskoteci u Bogoti skužio koliko se ekipa pali na ovaj ultimativni hit. S fenomenalno uspješnim originalom i još uspješnijim remiksom "Despacito" nije samo nedostižan kao hit godine nego već konkurira i za najveći hit ovoga desetljeća. Pjesma i spot službeno su zabranjeni u Maleziji na državnom radiju i televiziji poslije intervencije konzervativnih islamskih autoriteta, zabilježeni su i prosvjedi baskijskih feministica koje su se bunile zbog seksističkog sadržaja, ali takvi su glasovi ostali prilično usamljeni u višemjesečnoj globalnoj euforiji oko "Despacita".
Kod nas se u najslušanijim radijskim programima vrtio po 5-6 puta na dan, a onda su se zaredale domaće obrade, prepjevi i parodije kao na tekućoj traci. Ako se potraga za sličnim pokušajima proširi na susjedne zemlje YouTube će prikazati barem 20-ak manje ili više zanimljivih balkanskih odgovora na fenomen "Despacito", u rasponu od rutinski odrađene instrumentalne izvedbe 2Cellosa i neočekivane sexy verzije Ane Rucner do simpatičnog amaterskog bosanskog prepjeva Edina Tucakovića "Diž’ se Tito"'.
Mladi književnik iz Konjica, koji je nedavno objavio prvi roman "Braveći sud", snimio je prepjev "na tri jezika" na totalno raštimanoj akustičnoj gitari, ali je pogodio cilj s vrlo intrigantnim tekstom. Refrenom "Diž’ se Tito bez tebe je ovdje sve mahnito" Tucaković je u tjedan dana skupio pola milijuna klikova, razbudio titoiste i jugonostalgičare, žestoko razljutio uvijek budne nacionaliste i preko noći osvojio više prostora u medijima od bilo koje nove balkanske glazbene ili književne zvijezde.
"Despacito" je naprasno ubačen u politički kontekst i na drugom kraju svijeta pošto je predsjednik Venezuele Nicolas Maduro iskoristio ovu pjesmu u kontroverznoj predizbornoj kampanji za ustavotvornu skupštinu. Luis Fonsi i Daddy Yankee momentalno su se ogradili od omraženog diktatora i barem nakratko ušli u političku debatu koja je dosad bila gotovo nespojiva s bezbrižnim i razigranim reggaetonom.
Doduše, 39-godišnji Luis Fonsi u pjevačkoj karijeri nije ni imao ni imao puno veze s reggaetonom. Pojavio se potkraj '90-ih kao ljepuškasti latino pop pjevač i tinejdžerski idol koji je već debitantskim albumom "Comenzare" zaludio Portoriko i pola Latinske Amerike pa mu je ekspresno stigao poziv za snimanje dueta s anglo pop zvijezdom Christinom Aguilerom na njenom latin izdanju "Mi Reflejo". Gostovao je i kod Spajsice Emme Bunton, u Meksiku i SAD-u bio je support na turneji Britney Spears, u Rimu je pjevao za Papu, dok je u Oslu nastupio na dodjeli Nobelove nagrade. Za to vrijeme Luisov vršnjak Daddy Yankee bio je jedan od nositelja portorikanske reggaeton scene gdje je prije "Despacita" nanizao čak 47 hitova, najveći s pjesmom "Gasolina".
Rani reggeton u koji je Daddy Yankee uletio kao tinejdžer nastao je spajanjem američkog spanglish hip hopa i jamajčanskog dancehall reggaea uz nešto lokalnih začina preuzetih iz latin popa i portorikanske salse. Karakterističan digitalni ritam isprogramiran na jeftinim ritam mašinama uvezen je s Jamajke i nazvan dembow po dancehall hitu Shabba Ranksa "Dem Bow". U izvornom obliku ovaj zarazni ritam zapravo se zvao Poco Man Jam i bio je popularan '89-e na jamajčanskim soundsystemima, ali ni približno kao u kasnijoj portorikanskoj adaptaciji.
Dembow je u San Juanu privukao mlade ulične fakine koji su oponašali američke gangsta rappere i stalno upadali u nevolje. Vlast ih je progonila zbog "širenja nemorala", policija je plijenila njihove bootleg kazete, a školski ravnatelji zabranjivali su im hip hop obleku, Kad je represija popustila cijela underground ekipa prešla je u mainstrem gdje se do kraja '90-ih isprofilirao autentičan portorikanski klupski stil nazvan reggaeton. Glavne uloge u toj tranziciji odigrali su Daddy Yankee i Tego Calderon, dok je žensku stranu držala Ivy Queen. Lokalne hitove najprije su izvozili na Kubu i u Dominikansku Republiku, potom diljem Latinske Amerike, a potvrdu šireg komercijalnog potencijala donijela im je kraljica latin popa Shakira kad je 2004. snimila reggaeton verziju svoje popularne pjesme "La Tortura".
Daddy Yankee i Tego Calderon osvojili su latino market u SAD-u i probili se na US top 10, ali europska pop publika je tih godina slabije reagirala na reggaeton. Do Zagreba je stigao zaobilaznim putem preko plesnih škola koje su nastojale proširiti tečajeve karipskih plesova i ponuditi nešto modernije od salse. Nije bilo dugoročnijeg interesa pa je reggaeton zamalo nestao iz ovih krajeva do trenutka kad je crnogorski hip hop dvojac Who See na Kubi snimio efektan spot za svoj prvi regionalni hit "Reggaeton Montenegro".
Međutim, portorikanski reggaeton se u ponešto razblaženom obliku nastavio širiti kroz latinoameričku pop produkciju i pokazao se idealnom podlogom za novi projekt Rickya Martina koji je pretprošle zime u Miamiau sastavio boy band CNCO od finalista talent showa na floridskoj hispanomeričkoj televiziji Univision.
Petorica mladića porijeklom iz Dominikanske Republike, Ekvadora, Meksika, Kube i Portorika napravili su brzi proboj lanjskim nastupnim albumom "Primera Cita", a njihov treći singl "Reggaeton Lento (Bailemos)" bio je pun pogodak na cijeloj latinoameričkoj ruti od Argentine do istočnih predgrađa Los Angelesa. Kad je spot premašio milijardu YouTube klikova Martin je zaključio da je došlo vrijeme za snimanje internacionalne verzije po uzoru na "Despacito". Povezao je CNCO s londonskim ženskim dance pop kvartetom Little Mix i "Reggaeton Lento" je uspješno prepakiran za svjetsko tržište u dvojezičnom španjolsko-engleskom miksu. Sličnu strategiju odabrao je proslavljeni Enrique Iglesias za svoj novi pop reggaeton hit "Subeme la Radio".
Latinoameričku verziju snimio je s portorikanskim tandemom Zion & Lennox, dok je kao pojačanja za internacionalno izdanje angažirao jamajčanskog dancehall prvaka Seana Paula i aktualnog pobjednika britanskog X-Factora Toda Terrya. Komercijalna reggaeton produkcija definitivno je prerasla kapacitete latinoameričkog tržišta, a uključivanjem prekaljenih pop hitmakera poput Enriquea Iglesiasa i Rickya Martina dobila je adute za veliki pohod na svjetske top liste koji sigurno neće stati s "Despacitom".
Tekst preuzet s portala Express.hr