Isplaženi jezik
Pedeset je godina jednog od najslavnijih marketinških simbola
Tekst članka se nastavlja ispod banera
Britanski dizajner John Pasche osmislio je prije 50 godina poznati isplaženi jezik Rolling Stonesa, zaštitni znak njihove tada osnovane diskografske etikete Rolling Stones Records, koja je 23. travnja 1971. objavila album Stonesa 'Sticky Fingers'.
Omot albuma je dizajnirao legendarni Andy Warhol i Stonesi su se vinuli na sami vrh top lista u Americi, Engleskoj, Njemačkoj i mnogim drugim zemljama.
Nije to bio samo odličan album kultne grupe, za mnoge i najbolji, i jedna od prvih nezavisnih diskografskih etiketa kakve su kasnije postale uobičajene, nego i logotip koji se smatra najpoznatijim zaštitnim znakom u povijesti popularne glazbe.
Njihov je logotip zadnjih desetljeća bezbroj puta vizualno modificiran i preuređivan u skladu s vremenima i novim pothvatima ili turnejama Stonesa, čak je završio i kao dizajn velikih pozornica nalik usnicama na koncertima 1978. i 2012.
Iako su Stonesi danas potpuno izgubili vezu sa svojim korijenima, nisu i sa isplaženim jezikom.
Presudne godine
Sve skupa već je 1971. bio precizno dizajniran poslovni projekt kojim su Rolling Stonesi ušli u novu fazu rada u kojoj je veliki biznis postao važan sastojak njihove karijere kao i sama glazba, a protekom godina i važniji od glazbe.
I karijera i biznis traju do danas pa nije teško zaključiti da se radilo o odluci koja je bitno utjecala na razvoj rock-industrije kao vrlo dohodovne poslovne grane. Zapravo se nije radilo samo o jeziku, već o naširoko isplaženoj Jaggerovoj 'jezičini' javnosti, taktici koja traje i danas.
Mick Jagger još uvijek djeluje mlađe, a svakako vitkije od većine tri puta mlađe konkurencije.
Dakako, uz njega i Keith Richards još se pokazuje simbolom pokreta otpora, ali Jagger je taj čije su poslovne odluke i frontmenske sposobnosti, kao i disciplina i radišnost, još od 1971. predstavljale osnovni motor opstanka Rolling Stonesa sve do danas.
Uostalom, bez obzira na povremene međusobne svađe, i sam Richards odavno je priznao da Stonesi bez Jaggera Rolling ne bi stigli daleko.
Student osmislio logo
Jagger je na počecima mislio o svemu, realizirao svoje vizije i gledao daleko unaprijed. Ustalom, o tome svjedoči i priča o isplaženom jeziku, kao simbolu benda.
"Studirao sam na Royal College of Art u Londonu. Ured Stonesa kontaktirao je sveučilište rekavši kako žele da jedan student dizajnira njihov poster. Ja sam bio sretni odabranik", sjeća se dizajner John Pasche.
Stonesi su sve budno pratili i dopalo im se kako Pasche radi.
"Jagger me nazvao i pozvao k sebi u Chelsea jer je želio logotip. Bio sam tako uzbuđen, koljena su mi se tresla", ispričao je.
Pasche je u Jaggerovoj kući vidio sliku indijske božice Kali - koja je isplazila jezik.
"Napravio sam tri ili četiri varijacije, Micku se svidjela moja omiljena. Nekoliko tjedana kasnije to je završeno. S Mickom i danas poslujem, jako ga zanimaju fotografija i dizajn", kaže John Pasche.
Prodao autorska prava - ispustio milijune
U to je vrijeme Pasche za svoj rad dobio 50 funti, a kasnije još 200 funti. Godine 1984. prodao je autorska prava bendu za 26.000 funti.
"Od toga sam mogao kupiti svoj prvi stan u Londonu. To je bio prvi korak prema posjedovanju kuće".
Ali, tek su kasnije došli milijunski prihodi od marketinga, naravno, sve u korist Stonesa.
"Prodajom prava sam izgubio puno marketinškog novca. Danas smijem raditi još jedino skice u boji i prodavati ih", kaže dizajner.
Ipak, svjestan je koliko mu je taj njegov uradak pomoga u poslu i karijeri.
"Jezik mi je otvorio mnoga vrata. I za mene je on simpatičan znak pobune. Sviđa mi se i danas. Tim jezikom sam i ja postao dio kozmosa Stonesa. Ponosan sam na to i danas", kaže Pasche.