Sramotne reakcije na predstavu
Hajka protiv redatelja i BNP Zenica: Predstava vrijeđa Bošnjake, islam, supruge šehida, bošnjačke političare
Tekst članka se nastavlja ispod banera
Bosansko narodno pozorište Zenica premijerno je proteklog vikenda izvelo predstavu „Grobnica za Borisa Davidoviča, kako je danas zidamo“ u režiji srbijanskog redatelja Zlatka Pakovića, a po motivima antistaljinističke proze Danila Kiša.
"Grobnica za Borisa Davidoviča, kako je danas zidamo"
Trebala je to biti, još jedna od predstava u nizu, kakve se redovito postavljaju u brojnim profesionalnim bh. kazalištima i čiji dometi ostaju uglavnom unutar javnosti zainteresirane za kulturu i umjetnost.
Rijetke su kazališne predstave u BiH koje su među njenim narodima zaživjele jer, budimo realni, kultura u ovoj zemlji malo koga izvan nje same zanima, interes onog što nazivamo najšira javnosti mahom se svodi na dnevnu politiku, sportska natjecanja i Zvijezde Granda.
Ipak, ovog ponedjeljka, dok su svijet, pa tako i BiH, obilazile slike razorenih gradova po Turskoj i Siriji, dogodio se još jedan, za bh. društva, uobičajeni 'potres'. Matrica toliko puta do sad viđena i prokazana – napad na instituciju i osobu zbog navodnog vrijeđanja nacionalnih i vjerskih osjećaja, 'diranja' i 'poigravanja' u svetinje i sa svetinjama, a onda hajka na redatelja, glumce, cijeli teatar, a potom sve one, premda ih je malo, koji su iskazali podršku – kazalištu.
"Paković na stub srama stavio Bošnjake, BiH, Tužiteljstvo, supruge šehida"
Klub zeničkih intelektualaca, kako sami sebe nazivaju, priopćenjem je reagirao na predstavu u kojem su naveli da se predstave Zlatka Pakovića ne izvode ni u jednom nacionalnom i državnom teatru u Beogradu i da je sporno što je, kao takav, dobio podršku i dobrodošlicu rukovodstva Bosanskog narodnog pozorišta Zenica da na stub srama stavi Bošnjake, BiH, državne institucije, Tužiteljstvo BiH, supruge šehida i žene koje nose hidžab.
"Zenica grad koji je vjekovima njegovao kozmopolitizam, slobodu"
“Na prvi pogled, ništa čudno. Zenica je grad koji je vjekovima njegovao kozmopolitizam, slobodu i prava svakog građanina na vlastitu posebnost. Zenica je grad koji je ostao upamćen po zaštiti Srba, Roma i Jevreja za vrijeme režima NDH-e.
Zenica je grad koji svakome umije pružiti ruku prijateljstva, ali i jasno poručiti da sloboda jednih, bez obzira u kojoj umjetničkoj formi bila donesena, prestaje tamo gdje se zadire u slobodu drugih“, naveli su i dodali kako je predstava najavljena plakatom sa ženom u nikabu, feredži ili zaru, koja bi trebala predstavljati vjerojatno bošnjačke, načine zidanja grobnica.
"Ismijavanje odijevanja Bošnjakinja - muslimankih, stigmatizacija Bošnjaka kao žrtava genocida i UZP-a"
“'Boritelji i boriteljice' za ljudska prava kako u Zenici tako i šire se nisu oglasili na taj sramni plakat, koji u kontekstu predstave vrijeđa žene, porodice i majke koje svojevoljno nose nikab, feredžu ili zar. Nanovo je naivno generalizirano i ismijano odijevanje Bošnjakinje muslimanke vodeći se analogijom da je svaka žena s mahramom, nikabom ili slično natjerana da se oblači u skladu s islamom i nanovo je ismijana njena sloboda, a ona predstavljena kao suicidni, tragični, snishodljivi i odvratni lik“, navode i dodaju da Paković nije secirao društvo nego Bošnjake, ne neimenovane države nego BiH.
"Stigmatizuje Bošnjake kao žrtve genocida i UZP-a, on satanizuje i do „gole kosti“ konkretizuje današnje sudske postupke pokrenute protiv Bošnjaka, optužujući ih, presuđujući ih i omražavajući ih samima sebi.
"Bošnjaci nisu ubijani zbog korupcije"
Očigledno mnogima još uvijek nije jasno da korupcija, kao pošast svakog društva i države, nije ekskluzivno problem samo Bosne i Bošnjaka. Bošnjake nije korupcija nekoliko puta kroz historiju stajala zločina genocida.
Bošnjaci nisu zbog korupcije, koja režiseru služi kao paravan, klani, ubijani, silovani i raseljeni po bijelom svijetu uz otimačinu i pljačku imovine tri puta samo tijekom XX vijeka, i to sve sistemski i u službi velikosrpske hegemonije“.
Klubu zeničkih intelektualaca sporno je i što redatelj „skrnavili lik tužiteljice, glavnog državnog tužioca, ismijava niz državnih institucija i njihovih rukovodilaca predstavljajući ih kao pohlepne, potkupljive, nesposobne i zlonamjerne.
Sporno je i što su bošnjački političari prikazani kao korumpirani i ljigavi
“Otvoreno govori o aktuelnim sudskim postupcima, jasno i nedvojbeno imenuje subjekte-ličnosti, što je nedopustivo s aspekta zdravog razuma, jer su po tim pitanjima postupci otvoreni i čekamo presudu.
Pošto je dijalog u predstavi prožet selamom, bošnjačkom tradicijom, nošnjom i islamskom duhovnošću gledateljima je oduzeta bilo kakva sloboda u zaključivanju.
Njima je predstavljeno fingirano stanje Bošnjaka, njihovih političara i rukovodioca najvažnijih institucija, koje redatelj želi urezati u mozgove gledatelja kao korumpirane, ljigave i pokvarene, nastoji ih prikazati baš onakvim kakvim ih je predstavljala i plejada drugih 'umetnika' tokom 20. vijeka, a što je skončalo genocidom i UZP-om“, navode.
Dodaju i kako je to svjesno urađeno da bi „Bošnjacima državljanin zemlje koja je na BiH izvršila agresiju ovu državu ojadila potcrtao ko je kriv, da bi prokazao naše sugrađane Bošnjake i dao sebi na volju polemiziranje o pitanjima koja uopće ne poznaje".
BNP Zenica: Predstava nije usmjerena protiv Bošnjaka
Iz Bosanskog narodnog pozorišta Zenica priopćenjem koje potpisuju Miroljub Mijatović, direktor i Lajla Kaičkija, umjetnička rukovoditeljica, reagirali su navodeći da „predstava ne osporava niti na bilo koji način dovodi u pitanje genocid u Srebrenici, niti je usmjerena protiv Bošnjaka kao jednog od tri konstitutivna naroda u BiH.
“Predstava, u jednom dijelu, upravo kritikuje one predstavnike Bošnjaka koji su zbog vlastitih interesa ugrozili svoj narod i doveli ga u poziciju taoca sistema koji su za sebe stvorili. Ti i takvi, kao i novoosnovani zenički, bošnjački intelektualci služili su se i služe, populističkim floskulama sa predznakom nacionalizma, šovinizma lokalpatriotizma“.
Obmanjuju nas poluistinama, sijanjem straha od Drugih i čvrsto drže u stalnoj ulozi žrtve, navodi BNP, i podsjeća da oni imaju obvezu propitujemo, analiziramo, seciramo, promišljamo i istražujemo društveno-politička dešavanja, kao što su to radili u pozorištima vjekovima prije nas i što će raditi i poslije nas.
"Nametanje cenzure i autocenzura ubija smisao našeg postojanja"
“Svaki vid nametanja cenzure ili autocenzure ubija smisao i svrhu našeg postojanja. Oni/one koji su napisali ovo, u najmanju ruku, nekorektno javno pismo, usmjereno protiv BNP-a, predstave i reditelja ili nisu pogledali predstavu ili žele obmanuti svoj narod, podcjenjujući njihovu moć rasuđivanja i iskrivljujući sliku viđenoga. Intelektualci bi trebali da, barem po značenju te riječi, misle 'vlastitim mozgom', a ne da budu produžena ruka obezglavljenog sistema, koji proždire svoju djecu. Oni bi morali imati 'širinu uma' i moć analitičkog promišljanja kako bi svojim građanima i građankama ukazali na sve anomalije društva, pa bilo to i iz reda sopstvenog naroda“, navodi se iz BNP-a.
Reagirala tek nekolicina intelektualaca, PEN BiH šuti
Na sramotno priopćenje Kluba zeničkih intelektualaca i hajku koja se povela protiv Zlatka Pakovića, ansambla predstave i rukovodstva Bosanskog narodnog pozorišta, reagiralo je javnim istupima nekoliko istaknutih pojedinaca iz bh. medije poput povjesničara Damira Markovine, spisateljice Lamije Begagić, novinara i pisca Selvedina Avdića, dramaturga Darka Lukića.
Osim toga, na društvenim mrežama oglasili su se i drugi brojni bh. umjetnici, ali ostaje činjenica, da se o ovom slučaju i napadu na predstavu i redatelja Pakovića nisu oglasili još uvijek ni iz PEN Centra BiH, kao ni jednog ministarstva kulture, a ni iz tolikih organizacija za ljudska prava i suočavanje s prošlošću.
BNP Zenica: Odgovorni smo progovoriti o problemima u "vlastitom dvorištu"
"S obzirom da smo na repertoaru BNP-a imali predstave 'Srebrenički inferno' (2004.) i 'Balkanski rekvijem' (2014.) i tokom godina bili domaćini predstavama koje se bave stradanjem Srebreničana i Bošnjaka/Bošnjakinja tokom posljednjeg rata u BiH, smatrali smo odgovornim progovoriti i o današnjim problemima u 'vlastitom dvorištu' kako bismo mogli očekivati i od drugih da urade isto.BNP je, to s ponosom možemo reći, kuća koja se nikada nije bojala pogledati istini u oči i progovoriti o svim važnim, ali i bolnim temama koje su se dešavale i koje se dešavaju oko nas.
Grobnica za Borisa Davidoviča, kako je danas zidamo u režiji Zlatka Pakovića u BNP Zenica
- Dramaturgija: ZLATKO PAKOVIĆ
- Kostimografija: SABINA TRNKA
- Muzika: DAMIR AVDIĆ
- Producent: MIROLJUB MIJATOVIĆ
- Izvršni producent: DENIS KRDŽALIĆ
- Inspicijent: ABIDIN ČOLAKOVIĆ
Igraju:
- Boris Davidovič: ADIS MEHANOVIĆ
- Stražar: BENJAMIN BAJRAMOVIĆ
- Fedjukin, istražitelj: SAŠA HANDŽIĆ
- Mladić: MIRZA BAJRAMOVIĆ
- Djevojka: ADNA KAKNJO
- Zinaida Mihajlovna: LANA ZABLOCKI
- Pripovjedačica: ERMINA NIŠIĆ
- Žena iz publike: URANELA AGIĆ
- Varvara Aleksandrovna, zamjenica glavnog tužioca: URANELA AGIĆ
- Nastasja Fedotjevna, direktorica Kliničkog centra: LANA ZABLOCKI
- Koršunidze, glavni državni tužilac: BENJAMIN BAJRAMOVIĆ
- Paresijan, predsjednik Predsjedništva Države: MIRZA BAJRAMOVIĆ
- Abramovič, premijer Vlade: ADIS MEHANOVIĆ
- Marija Gregorovna: ADNA KAKNJO