#musthave
Izložba u Mostaru: Provokativni defile kostiju Vesne Vuga Sušac
Tekst članka se nastavlja ispod banera
Provokativan, suptilno humoran, ali nadasve precizan u poruci koju odašilje, postav imena #musthave, ak. kiparice Vesne Vuga Sušac, nedvojbeno će izazvati i pozornost i reakcije mostarskoga likovnog općinstva.
''Autorica se u svojoj igri sa životinjskim kostima, urešenim šljokicama, perlicama, umjetnom kosom, umjetnim lišćem i uopće umjetnim prikazom nestvarne stvarnosti, snažno obrušava na realnost svojega i našega doba. No, ona ne galami, nije strogim (prečesto i moralno dvojbenim) propovjednikom u halji ovih ili onih oznaka, nego se glasno smije, hihoće nad prazninom koja vrišti ispod kiča kojim smo zakićeni i koji prijeti konačno zatrti taj uporno zatomljivani identitet, od kojega ipak nismo pobjegli – komentira Darko Juka, direktor Galerije Aluminij koja ugošćuje ovu koščatu raskoš kao jednu od najprovokativnijih izložbu koja je ikada u njoj postavljena.
Vesnino poigravanje s lažnom pozlatom na licima našega društva uvelike je zaintrigiralo svijet likovne kritike, pa su se na #musthave, u kataloškim tekstovima, redom osvrnulipovjesničar umjetnosti Antun Karaman, prof. književnosti Elvira Peyraud i pjesnik Mirko Božić, dok sami postav u prostoru potpisuju ak. slikar Trpimir Grgić i ak. kiparica Mišela Boras.
Peyraud izravno ističe Vesninu nakanu uznemiravanja publike, premda se ograđuje kako je autoričinu nakanu teško iščitati, jer se ona ne izražava izravno.
''Ironična je i stalno žonglira paradoksom. Nespojivo, proturječno i suprotno su osnova svake od njenih instalacija. A takav umjetnički postupak dovodi do emotivne napetost'', piše Peyraud, na koju se prof. dr. Karaman nastavlja opaskom kako kiparica vrlo hrabro razotkriva i prividno dopadljivim i zabavnim, ali u biti surovim, sardoničkim diskursom drastično komentira.
''Vuga Sušac dobro poznaje sredinu u kojoj živi i djeluje, dobro poznaje mentalitet ljudi koje susreće i itekako dobro osjeća plemenitost izvorne ljepote, dobrote i pozitivnoga naboja i duha koje njezino životno okružje u svom biću nosi i emanira, ali podjednako dobro primjećuje i osjeća i patogenu pogubnost nedostataka i laži surogatskoga privida življenja i lažnoga sjaja s kojima se povremeno sudara, a koje nije spremna niti zaobići niti prešutjeti. Dapače, njihovo dijagnosticiranje i razotkrivanje dodatno ju senzibilizira i potiče da se još žešće obori na prazninu skrivenu iza oporih kloniranih lica izobličenih botoksom i prekrivenih glamuroznom šminkom i pogotovo na prazninu skrivenu debelim novčanicima. Kao ubojitim, i svima razumljivim oružjem i Vuga se koristi kičem, ali ne u smislu apologije kiča, već u smislu njegova ironizacije i pokude, time i pokude izvještačenoga, pretencioznoga i ispraznoga ponašanja bilo pojedinaca bilo pojedinih društvenih skupina i koterija koji, svojom nametljivošću, pompoznošću i izvještačenošću, kontaminiraju prostor'', precizan je Karaman.
Izložbu zajednički organiziraju Galerija Aluminij, Rektorat Sveučilišta u Mostaru i FPMOZ Sveučilišta u Mostaru, a svečanost otvorenja zakazana je za 22. studenog, s početkom u 19 sati. Za ovu izložbu, koja u Galeriji Aluminij otvorenom za besplatno razgledanje ostaje do 7. prosinca, Peyraud zaključuje kako je ogoljena kost metaforom gole istine, odnosno kako je izložba glamuroznim defileom kostiju, kao život sam.
O umjetnici
Vesna Vuga Sušac rođena je 1976. godine u Mostaru. Diplomirala je kiparstvo 2000. godine pri ALU Sveučilišta u Mostaru, u klasi prof. Nikole Vučkovića, a poslijediplomski studij završila 2011. pri sarajevskoj ALU, u klasi prof. Mustafe Skopljaka, uz mentorstvo prof. dr. Sadudina Musabegovića. Trenutačno pohađa doktorski studij Ars Sacra pri ALU Sveučilišta u Mostaru. Članicom je ULUBiH-a, DHLU-a i ULU En Face. Izlagala je dosad na deset samostalnih i više skupnih i selektivnih izložbi u BiH i tuđinstvu. Dobitnicom je više stručnih nagrada za kiparstvo i za crtež. Profesoricom je pri FPMOZ Sveučilišta u Mostaru. Živi i stvara u Mostaru.