Nema dokaza da liječe
Zarađuju milijarde - zvukove prirode prodaju kao lijek
Tekst članka se nastavlja ispod banera
Nagrađivani biolog sa Harvarda Edward Wilson te je 1984. godine objavio svoju teoriju "biofilija" koja tvrdi kako "ljudi prirodno i gotovo nesvjesno traže poveznicu sa prirodom i drugim živim bićima" jer im oni stvaraju pozitivan osjećaj. Posebno će čovjeka razveseliti pogled na neko mladunče, planinarenje ili plivanje po jezerima ili u moru. Posljednjih godina brojni su se dizajneri i arhitekti okrenuli se biofiliji, dizajnu koji imitira prirodu. Njihova je želja prirodne elemente uklopiti u građevine, pa tako trgovine postaju dizajnirane sa drvetom, a uredi mogu biti uređeni u skladu sa prirodnim svjetlom.
Jedan od najvećih trendova je upotreba prirodnih zvukova kao pozadinskih za ugodan rad ili opuštanje. Iako su znanstveni dokazi za njihovu uspješnost različiti, meditacijske i wellness aplikacije koje upotrebljavaju te ambijentalne zvukove postale su popularne među korisnicima pametnih telefona diljem svijeta, piše The Economist.
Headspace i Calm
Dvije takve aplikacije Headspace i Calm, koje su preuzete 12, odnosno 8 milijuna puta, imaju procijenjenu vrijednost na 250 milijuna dolara. Aplikacije za spavanje Flowing i Windy koriste snimljene zvukove vodopada, ptica i cvrčaka. No temeljna ideja koja prati ove prirodne zvukove i relaksaciju s prirodom potječe i puno prije od teze koju je postavio Wilson, pa tako seže sve do 60-ih i 70-ih godina prošlog stoljeća.
Prirodne snimke prve je napravio Irving Teibel, američki tonski majstor prvi je put prirodne zvukove iskoristio kao proizvod. Njega je pak inspirirala teorija njemačkog psihijatra Hermann von Helmholtza koji je još 1860-ih napisao kako reprodukcija zvuka vjetra i mora može pozitivno utjecati na ljudsko mentalno zdravlje. I tada je odlučio otići u svijet i od toga napraviti unosan posao.
Odrastao je na klasičnoj glazbi a eksperimentirao je s elektronskom dok je kao specijalac za telekomunikacije radio u američkoj vojsci u Stuttgartu u Njemačkoj. Dok je radio na soundtracku za prijateljev film zamolili su ga da snimi zvukove ocean na Brighton plaži u Brooklynu. Ideja o relaksirajućim zvukovima oceana došla mu je spontano i upravo u trenutku dok je sam preslušavao te snimke. Zvuk ga je opustio i umirio i tada je pomislio kako bi od toga mogao napraviti veliki projekt. Krenuo je po različitim plažama uz obalu kako bi snimio savršeni zvuk. No ni nakon 100 različitih snimki nije bio zadovoljan.
Anti stres glazba
Njegov prijatelj, profesor i neuropsiholog Louis Gerstman predložio mu je da isproba malo drugačiji pristup. Zajedno su obradili snimke sa Coney otoka na IBM 360 kompjuteru, namjestili volumen i umetnuli dijelove sintetičkih zvukova. Ovako poboljšanu snimku Teibel je nazvao Environments 1: Psychologically Ultimate Seashore i objavio 1969. godine kao ploču. No to tada nije bila glazba koja je ljudima bila poznata, a u prodavaonici ploča ova je prošla nezamijećeno, prenosi Express.
Putovao je zemljom i prodavao svoje LP-e te nakon toga kazete i promovirao ih kao anti stresnu glazbu. Govorio je kako poboljšavaju spavanje, meditaciju i seks. U trenucima hipi pokreta ova njegova inovacija postala je pravi hit. I tada je stigla pomoć, od velike izdavačke kuće Atlantic Records.
U tim turbulentnim desetljećima njegove kazete postale su hit u yoga studijima, na seminarima za samopomoć, New Age i sličnim okupljanjima. Kupovali su ih studenti da im pomogne prilikom učenja, a ljubitelji tehnike koristili su ih kako bi pokazali moći i dostignuća svojih novih primjeraka. Od 1969. do 1979. godine izdao je još deset ploča sa temama kao što su "zvukovi grmljavine", "nježne kiše u borovoj šumi", "snježne oluje". Tvrdi kako je njegova glazba uključena u snimku Voyager Golden Record, koja je bila nešto poput vremenske kapsule i zabilježila "različitost života i kulture na zemlji", za buduće svemirske istraživače.
Terrence Malick i Errol Morris uključili su njegove zvukove u svoj film.
Žanr koji odgovara meditaciji
Do 80-ih godina prošlog stoljeća ovaj je žanr koji savršeno odgovara meditaciji, postao popularan. Ubrzo nakon toga preuzela ga je ambijentalna elektronika. Bili su to možemo reći prirodni nastavci onog što je Environments započeo i tako prirodne zvukove učinio bezvremenskim. Nakon toga njegove kazete i ploče prodane su na raznim buvljacima kao retro predmeti s početka prirodnog pokreta.
Ove smo zvukove počeli idealizirati opet u trenucima dok se osjećamo kao da nas je pregazila moderna tehnologija. No osim slušanja i uvažavanja važno je i očuvati ove prirodne prostore. Mnoga područja na kojima je Teibel snimao sada su uništena zbog prirodnih ili nekih drugih katastrofa. Ti nam zvukovi osiguravaju meditaciju no zapravo nas i podsjećaju na nesigurnu budućnost njihovih izvora, pa tako i naših anti stres zona.