Festival kulture
Spektakularnim performansom otvoreno ''Slovo Gorčina'' u Stocu
Tekst članka se nastavlja ispod banera
Sinoć je među kamenim spavačima na nekropoli stećaka Radimlja u Stocu svečano otvoreno 53. izdanje Festivala kulture ''Slovo Gorčina'', a tom prilikom publici su se obratili dr. Gorčin Dizdar, počasni predsjednik Udruženja ''Slovo Gorčina'' i Dubravko Barbarić, predsjednik Organizacijskog odbora festivala. Moderatorica događaja bila je Kristina Ljevak.
Nakon obraćanja uslijedio je program dodjele prestižne nagrade ''Mak Dizdar'' mladim pjesnicima i pjesnikinjama. Stručni žiri kojim predsjedava pisac Asmir Kujović obratio se prisutnima, te ukazao na značaj Festivala i podrške mladim stvaraocima. Žiri, koji osim Kujovića, čine književnica Dragana Mladenović i književnik Nenad Rizvanović, među 82 pristigla poetska rukopisa, dodijelio je nagrade, a prva nagrada pripala je Ermini Ribić iz Sarajeva za zbirku poezije pod nazivom "Oči pobune''. Žiri napominje da je među odabranim rukopisima posebno dragocjena različitost poetičkih obrazaca i pristupa, koja se katkada živahno opire stilskoj uniformnosti mlađeg pjesništva iz prethodna dva desetljeća.
Nakon dodjele priznanja, uslijedio je spektakularni dio ovogodišnjeg svečanog otvaranja, intermedijalni glazbeni performans "Iza uma''.
Ovaj događaj čiji je idejni/konceptualni tvorac i skladaljeljica Belma Bešlić-Gál, inspiriran je bogatim povijesnim nasljeđem, naročito autentičnim prostorom nekropole Radimlja. Bešlić-Gál hrabro i ambiciozno (ne pretenciozno!) je okupila ansambl koji je za ovu priliku (re)kontekstualiziran, izmješten iz tipičnih, stereotipnih okvira i osnažen umjetnički inventivnim alatima, pri čemu u rukama virtuoznih, eminentnih umjetnika, glazbenika iz Njemačke, Austrije, Švicarske, Poljske, Hrvatske i Bosne i Hercegovine doprinosi stvaranju emocionalnih polifonija. Kompozicija namjenski napisana za obou, violinu, violu, violončelo, sopran, kvarcne posude i harmoniku zavele su publiku koja je u čudu, s oduševljenjem promatrala i sudjelovala u stvaranju specifičnih fantazmagorija.
Temelj, odnosno simboličku osnovu preformansa činio je niz pjesama Maka Dizdara - Ruke, Radimlja, Zapis o štitu i Svatovska suptilno su se preplitale.
Prostorni kapaciteti nekropole stećaka Radimlja, u potpunosti su iskorišteni i prilagođeni visokim umjetničkim, producentskim i tehničkim zahtjevima izvedbe. Lisa Horvath znalački je osmislila scenografske postavke, dizajn osvjetljenja i projekcije svjetlosti, dok su digitalne projekcije virtualne i proširene stvarnosti iz radionice Catherine Spet i Ivana Jakarića, te dizajn zvučnih projekcija Bernharda Gála, izmjestile Radimlju i njene kamene spavače u metaprostor. Tišina i mrak doprinijeli su stvaranju mistične atmosfere ispunjene oduševljenem publike.
Tradicionalno, prvi dan festivala na nekropoli predstavio se gost pjesnik. Tom prilikom Tomislav Brlek razgovarao je s regionalnim književnikom Markom Tomašem. Organizatori ističu kako su veoma ponosni što su ove godine imali priliku da na centralnoj ceremoniji ugoste baš Tomaša, koji je već godinama istinski prijatelj festivala. Na samom kraju, publiku je na put oko svijeta i put kroz vrijeme uz tradiciju Balkana, Europe, Južne Amerike, Afrike, Bliskog Istoka, i još dalje i još dublje, poveo Ubuntu trio, ansambl enigmatičnog imena, koji je baziran u Tuzli, a stvoren iz ljubavi ka istraživanju tradicije i prahistorijske čovjekove potrebe za ekpresijom glazbene prakse.
Entuzijazam zasigurno neće jenjavati ni u narednim festivalskim danima, sve do 28. srpnja, do kada je festival otvoren za sve ljubitelje pisane riječi, glazbe i likovne umjetnosti. Sve dodatne informacije o predstojećim programima možete pronaći na sljedećem linku.