Razvio inovativne oblike
Georg Trakl, mračni poetski sanjar, umro je prije 110 godina
Tekst članka se nastavlja ispod banera
Georg Trakl, veliki austrijski pjesnik, preminuo je prije 110 godina, 3. studenog 1914. u Krakovu.
Rođen je u Salzburgu 3. veljače 1887. godine, kao peti od sedmero braće i sestara, uključujući starijeg polubrata. Obitelj je pripadala višoj srednjoj klasi. Otac, Tobias Trakl, došao je iz Ödenburga u zapadnoj Mađarskoj i bio je vlasnik željezare.
Majka Maria Catharina (rođ. Halik), koja je bila dijelom češkog podrijetla, imala je težak odnos s djecom i bila je ovisnica o drogama. U vanjskom svijetu vodila je život normalne žene iz srednje klase.
Već kao gimnazijalac bio je član pjesničkoga društva Apollo.
Studirao farmaciju i stekao diplomu magistra, ali u svome zanimanju nije se uspio afirmirati. Cijeli se život borio s financijskim nedaćama i posljedicama konzumiranja alkohola i droga.
Grodek
U predvečerje zveče jesenje šume
Od ubojitog oružja, zlatne ravnice
I jezera plava, a nad njima se sunce
Natmureno valja; noć prima u svoje tmine
Borce na umoru, vapaje divlje
Njihovih smrskanih usta.
A u dnu pašnjaka nečujno buja
Oblačje rujno, tamo je sada jedno gnjevno božanstvo,
I krv prolivena, i hlad mjesečasti;
Svi putovi vode u crno raspadanje.
Pod zlatnim granama noći i zvijezda,
Utihnulim lugom tetura sestrina sjena,
Ona ide da pozdravi duhove junaka, glave što krvare;
A tamne frule jeseni u trski tiho bruje.
O, gorda tugo! Vi mjedeni oltari,
Silna bol potiče danas taj žarki plamen duha,
Unuci nerođeni.
(Prijevod: Vladislav Kušan)
Sudjelovao u I. svjetskom ratu, pokušao samoubojstvo, umro pod nerazjašnjenim okolnostima.
U pjesmama je nakon početnog oslanjanja na tradicionalne oblike i uzore (S. George, R. M. Rilke, H. von Hofmannsthal, ali i J. Ch. F. Hölderlin, F. Nietzsche, Ch. Baudelaire) razvio inovativne oblike, koji su svojom slobodnom ritmičkom strukturom i bujnom slikovitošću, osobito amimetičkom uporabom kolorističkih metafora, obilježili liriku XX. stoljeća.
Zbog snage asocijativnih nizova i izražajne slikovitosti jezika blizak je ekspresionističkom izražaju, no lišen njegove patetike. Življa recepcija njegova djela uslijedila je tek nakon II. svjetskog rata. Zbirke: Pjesme (Gedichte, 1913), Sebastian u snu (Sebastian im Traum, 1915).