S obje ruke...
Nova otkrića o velikanu: Da Vinci je bio ambidekster
Tekst članka se nastavlja ispod banera
Sveobuhvatna studija dosad najranijeg poznatog crteža Leonarda da Vincija dokazala je da je veliki renesansni majstor i izumitelj bio ambidekster, objavila je u ponedjeljak Galerija Uffizi iz Firence.
Osim toga, znanstvena i tehnološka analiza otkrila je skriven i dosad nepoznat pejzaž što ga je Leonardo da Vinci naslikao na poleđini originalnog djela, piše Hina.
"Riječ je o pravoj revoluciji u području Leonardovih studija", rekao je ravnatelj Galerije Uffizi Eike Schmidt.
Otkrića su objavljena mjesec dana prije 500. godišnjice Leonardove smrti koju će muzeji diljem Europe obilježiti brojnim izložbama i događajima u spomen na genijalnog renesansnog čovjeka, slikara, kipara, izumitelja, a u svijetu vjerojatno najpoznatijeg po portretu Mone Lise.
Leonardov prvi poznati crtež datiran je 5. kolovoza 1473. kada je majstor imao 21 godinu i narisao je pejzaž, dolinu rijeke Arno i dvorac Montelupo blizu Firence.
Pročitajte još
Općenito poznat kao "Pejzaž 8P', prema broju s popisa, na tom su crtežu ispisane riječi s desna na lijevo, što je Leonardo često činio pri pisanju, a one daju datum djela. Na pozadini je kratak tekst ispisan s lijeva na desno i riječ je o neslužbenom ugovoru.
Studija provedena na ta dva teksta potvrdila je da je oba napisao Leonardo i pokazuje da se mogao savršeno služiti i lijevom i desnom rukom.
“Leonardo je rođen kao ljevoruk, ali je vrlo rano podučavan da piše desnom rukom", kaže povjesničarka umjetnosti Cecilia Frosinini.
“Proučavanjem njegovih zapisa, uključivo onih na njegovim slikama, uočava se da je njegovo pisanje desnom rukom naučeno i to vrlo dobro naučeno", kaže Frosinini.
Koristeći se infracrvenim svjetlom, stručnjaci su također otkrili različite slojeve crteža, na slici i na njezinoj poleđini i to tintom koja je prekrila tragove originalnog ugljena na pojedinim mjestima.
Na poleđini se ne vidi mnogo tinte, no infracrveno svjetlo otkrilo je drugi pejzaž s prikazom rijeke i mosta, a riječ je o crtežu ugljenom. Nije jasno je li umjetnik ponajprije brisao papir kako bi ga očistio od prethodnog crteža ili je ugljen s vremenom jednostavno izblijedio.
"Ti elementi koji su se pojavili tijekom istraživanja otvorili su nove perspektive u tumačenju Leonardova "Pejzaža 8P" - načina na koji je 'gradio' pejzaž, njegovih tehnika pa čak i navika te vještine pisanja", kaže Schmidt.