Kako se razlikuje od pravog?
Znate li što je, i kako se igra, kvantni šah?
Tekst članka se nastavlja ispod banera
Početkom ovog mjeseca održan je drugi veliki turnir u kvantnom šahu, igri koju je još 2014. godine zamislio tada student fizike na Sveučilištu Južna Kalifornija Chris Cantwell. Njegova ideja bila je dodati klasičnoj igri šaha nova pravila, i to vođena zakonitostima iz područja kvantne mehanike.
U fokus javnosti kvantni je šah potom nakratko dospio 2016. godine, kada su jednu partiju pred kamerama odigrali glumac Paul Rudd i slavni fizičar Stephen Hawking, no od tada se o ovoj igri nije mnogo čulo. Povodom drugog službenog turnira, pogledajmo sada što je kvantni šah, kako se razlikuje od pravoga i kada bismo ga i gdje mogli zaigrati.
Kvantna pravila
Kvantni šah koristi istu ploču, figure i njihove početne položaje kao i klasični šah. No, za razliku od poznate više stoljeća stare igre na ploči, figure se u kvantnoj inačici mogu nalaziti u superpoziciji, tj. na više polja istodobno. Kao i kod kvantne fizike, njihov položaj nije jednoznačan, već se određuje postotkom vjerojatnosti, koji se dobiva mjerenjem pojedinog šahovskog polja.
Igrači u kvantnom šahu također naizmjenično povlače poteze, ali oni mogu biti dvojaki. Prije svakog poteza igrač može odlučiti hoće li figuru pomaknuti na običan ili kvantni način. U slučaju da se odluči na kvantni potez, morat će koristiti bilo koju figuru osim pješaka, i odrediti više polja na koja se ona može pomaknuti. Tada figura dospijeva u superpoziciju, no razdijeliti se može samo na dozvoljena polja. Svime u pozadini upravlja matematički sustav koji izračunava mogućnosti i vjerojatnosti, no igrač ne mora nužno poznavati kompliciranu matematiku kako bi igrao kvantni šah.
Priznaje se samo "pravi" mat
Svaki puta kada se figura pomakne na polje, na kojem se već nalazi drugačija figura u superpoziciji, obavlja se mjerenje. Time neke superpozicije kolabiraju u stvarne, a izračun u konačnici daje rezultat "da" ili "ne". U slučaju da je rezultat "da", figura se pomiče na novi položaj, a položaji svih time zahvaćenih figura se ponovno računaju.
U pravilima se također nalaze i uzimanje tuđih figura te rohade s kvantnim pravilima, a pobjednik je onaj tko matira protivnikovog kralja. No, mat ne može biti izveden na kralju u superpoziciji, već se pobjednik proglašava samo kada je kralj matiran sa 100%-tnom sigurnošću. Zbog kvantnih je pravila moguće da oba igrača izgube kralja u istom potezu, u kojem slučaju se proglašava remi.
Pobjednik ovogodišnjeg, kao i lanjskog turnira, bio je Amazonov inženjer Aleksander Kubica. Kvantni šah moguće je preuzeti sa Steama, a prije igranja preporučeno je detaljno se upoznati s pravilima. "Ništa nije bolje nego kada jedan bezazleni potez pješaka, koji pojednostavljuje kompliciranu šahovsku poziciju, dovede do toga da mnogo spregnutih figura protivnika nestane s ploče i omogući vam pobjedu", kaže prvak Kubica.