Paučina i promaja
O vlasima i drugim nečasnim silama
Tekst članka se nastavlja ispod banera
Kada je Husein Kavazović, reis Islamske zajednice Bosne i Hercegovine, prije sedam-osam godina u Švicarskoj, uoči održavanja lokalnih izbora, izrekao pred bošnjačkom dijasporom onu svoju poznatu paskvilu uperenu protiv "vlaha", to je za većinu ljudi koji su iole pratili društveno-politička zbivanja u Bosni i Hercegovini, bilo poprilično iznenađenje, jer je Kavazović prije toga slovio kao umjerena osoba sklona dijalogu, osoba koja je po dolasku na funkciju reisa u vrlo kratko vrijeme riješila rak-ranu Islamske zajednice, takozvane paradžemate, što je bila maligna zaostavština njegova prethodnika na toj funkciji, reisa Mustafe Cerića.
Jednokratna instant-rješenja iz Sarajeva
Pozivajući birače Bošnjake da se registriraju i potom glasaju u Srebrenici, Kavazović je, između ostalog, rekao i ovo: "Nećemo halaliti nikome ko bude mogao, a ne bude htio. Svako ko može dati svoj glas, svako ko može se registrirati, svako ko može dozvoliti da 'vlah' ne vlada u Srebrenici. Bit ću potpuno ovdje otvoren, da 'vlah' ne vlada u Srebrenici. Nek mu je haram ako to ne učini. To je naše i to ne možemo ostaviti."
Ovdje, pored njegove blago rečeno političke nekorektnosti, treba istaknuti i Kavazovićevu političku kratkovidnost: registracija birača iz drugih dijelova Bosne i Hercegovine u Srebrenici, što je zakon dopuštao, bio je svojevrsni auto-gol bošnjačke politike. Umjesto da se stvore uvjeti povratka u taj grad, što je propušteno učiniti, Srebreničanima su nuđena jednokratna instant-rješenja iz Sarajeva, koja u suštini predstavljaju pilatovsko pranje ruku nad sudbinom tog grada. Svi se sjećaju brojnih korupcionaških afera vezanih uz pomoć za obnovu Srebrenice: od podjele bolesne stoke povratnicima pa do "malina-respiratora". Reis je, ako mu je stalo do Srebrenice, a za pretpostaviti je da jeste, trebao najprije napasti "svoje" lopove, pa tek zatim "vlahe", nešto slično onoj poznatoj sintagmi iz nastupnog govora kardinala Bozanića, od prije dvadeset i više godine, o "grijehu struktura". Nešto se ne sjećam nijedne slične Kavazovićeve izjave u tom smislu.
Prebrojavanje
Nakon povratka iz Švicarske, Kavazović se nevješto pravdao, govoreći kako su njegove riječi "istrgnute iz konteksta", odnosno da je on u Švicarskoj samo želio reći kako on "misli da Srebrenicom ne mogu vladati oni koji negiraju genocid u Srebrenici, niti pak oni koji bi negirali zločine nad srpskim stanovništvom". U svojoj novoj, pokajničkoj paskvili spomenuo je, uz neizostavne "vlahe", i "balije": "Tu sortu ljudi ja nazivam balijama i vlasima, primitivcima, jer drugo i nisu. Svaki Srbin ili Bošnjak koji se prema ovim planetarnim tragedijama odnosi ljudski, moja su braća i ja s tim nemam nikakav problem. Bit ću sretan kada se za načelnika u Srebrenici kandidira neki Srbin koji ne negira genocid."
Kada je Husein Kavazović nedavno, u jednom televizijskom intervjuu, prizivao oružje, to je, na žalost, malo koga iznenadilo, jer su još u svježem sjećanju bile njegove izjave o "prebrojavanju" kojima je branio dezorijentiranog i sluđenog Bakira Izetbegovića. "Današnja borba je u institucijama Bosne i Hercegovine. Ne smijemo dopustiti da budu uništeni. Moramo pokazati da smo spremni braniti institucije Bosne i Hercegovine na svaki način, a ako one padnu, a to smo imali 1992. godine, moramo biti spremni oružjem braniti ovu državu", izjavio je između ostalog Kavazović, što je najsporniji dio njegove izjave.
Kavazovićeve izjave čak je i oprezni i mucavi Hrvatski narodni sabor proglasio ratno-huškačkim, zatraživši od međunarodne zajednice, po uzoru na vladajuću bošnjačku politiku, da ih osudi, s čime se, ovako na prvu, teško ne složiti. Međutim, kada se pokuša malo dublje ući u meritum Kavazovićeve izjave, ona je nešto potpuno drugo: izravna poruka bošnjačkom biračkom tijelu na jedinom "jeziku" koji većina tih birača u ovom trenutku savršeno razumije. Radi se, dakle, o poruci namijenjenoj isključivo za unutar-političke trzavice u bošnjačkom biračkom korpusu.
Patriotska sapunica
To je u svojoj reakciji na Kavazovićevu izjavu donekle naglasio Milorad Dodik, izjavivši kako "Kavazović uspješno mijenja posrnulog Bakira Izetbegovića", koji za svaki politički problem u Bosni i Hercegovini ima "spremnu vrstu naoružanja".
Najbolju ocjenu Kavazovićeve izjave dao je novinar i publicista Nedžad Latić koji je spomenuo kako se reis svojom izjavom "po ko zna koji put upustio u prljave političke vode" koje su, prema njegovim riječima, pune "patriotske sapunice", odnosno kako su Kavazovićeve riječi namijenjene prvenstveno bošnjačkom biračkom tijelu, a sve u sklopu aktualne političke pat-situacije iz koje će Izetbegovićeva SDA najvjerojatnije izići kao gubitnik.
"Reis je to učinio na priprost propagandistički način, bez valjanih zdravorazumskih uporišta za svoje tvrdnje. Pošto Kavazovićev poziv za odbranu institucija dolazi u vrijeme kad njemu najbliža politička opcija, SDA, po svoj prilici neće participirati u njima, za očekivati je da će Bošnjaci 'između redova' shvatiti da su time institucije ugrožene i da ih treba braniti 'svim sredstvima", izjavio je Nedžad Latić.
Kavazović se i ovaj put nemušto pravdao, kao i u slučaju "vlaha". Međutim, ovaj put je u Kavazovićevu obranu stao i Dino Konaković, neformalni vođa "Trojke" i novi ministar vanjskih poslova Bosne i Hercegovine, bez obzira što je Kavazovićeva izjava uperena izravno protiv "Trojke", za račun Stranke demokratske akcije.
Uz dlaku SDA
"Sve dok na našim prostorima postoje politike veličanja ratnih zločina i zločinaca koji su počinjeni nad našim narodom, Bošnjacima, mi ne smijemo izgubiti refleks da se opet branimo i odbranimo. Ništa ratnohuškačko u izjavama reis-ul-uleme Huseina Kavazovića nisam pronašao", izjavio je Konaković, koji je ovom obranaškom retorikom pomalo nastavio stazama svoje prethodnice Bisere Turković.
Iz SDA su Kavazovićevu izjavu branili činjenicom kako je reis za vrijeme rata bio u logoru Hrvatskog vijeća obrane, iako to jedno s drugim nema apsolutno nikakve veze. Na žalost, brojni su ljudi u Bosni i Hercegovini, na sve tri strane, preživjeli logore, među kojima je bilo i katoličkih i pravoslavnih svećenika, od kojih su neki čak i smrtno stradali, pa bi onda po toj uvrnutoj SDA-ovoj logici svi oni imali pravo na svojevrsni revanšizam i "dozvolu za oružje".
Ipak, po mome mišljenju, prave razloge Kavazovićeve izjave, ne samo ove i već drugih njegovih spornih izjava, treba tražiti negdje drugdje. Postoji nekakvo uvriježeno mišljenje kako vjerske zajednice u Bosni i Hercegovini igraju presudnu ulogu u političkim procesima, što naprosto ne stoji. Probajte zamisliti da je Kavazović izjavio nešto drugo, što nije u skladu s političkom strategijom SDA. Pretpostavljam da bi se našao na meti istih onih SDA-ovih propagandista koji su ga u ovom slučaju zdušno branili. Kavazović svojim izjavama, idući danas uz dlaku SDA, a sutra, pretpostavljam, Narodu i Pravdi, pokušava zapravo održati privid vlastite i važnosti institucije na čijem je čelu.
Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima osobni su stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala Bljesak.info. Navedeni stavovi ne odražavaju ni stav bilo koje ustanove, subjekta ili objekta s kojima je povezan autor.