Burek sa zeljem
Metnimo Džafera u kontekst!
Tekst članka se nastavlja ispod banera
Znam da je Džafer vjerovao da kauri ne gledaju program na kojem se emisija počinje sa esselamu aleykum, ali kao osoba čija se kolumna konkretno zove literarnim turskim prijevodom börek yeşillikli, moram reći da neki od nas znamo da je mir univerzalna poruka i ne uznemirava nas takav pozdrav (Turci inače jedu konkretni burek sa zeljem, börek ıspanaklı, a pored bureka sa sirom, börek peynirli, meso je vrlo cijenjeno tako da će vam ovaj kao naš jedini burek s mesom, börek etli, biti serviran isključivo na elitnim mjestima).
S druge strane, otkako je bio onaj požar ljetos što je pojeo predajnike, ja putujući svojoj majci isključivo hvatam BIR i eto, slušam ih. Ne sad svojom voljom, nego je teško danas naći CD-ova pa okrenem na radio u našem starom autu, da nešto bruji.
E super, sad da stavimo Džafera u konkretan kontekst. Najprije, zanimljivo je da je BIR televizija spornu emisiju u potpunosti izbrisala s Interneta, ali ne i njene tragove, jer su danima razvlačili tu istu Džaferovu tezu o 'podstanarima', primjerice s Muamerom Bandićem, koji je ustvrdio da su zapravo 'Bošnjaci postali podstanari' u vlastitoj zemlji. Što, je li, opet podvlači onu Džaferovu. No, idemo mi naći neki neutralan javni iskaz Džaferov, misli li on takve gnjusobe o Hrvatima, Srbima, Ostalima...
Znači, bilo je to u intervjuu na kanalu BIR, mjesecima prije slavne izjave o podstanarima, gotovo sat vremena razgovora u kojem je barem pola intervjua sa Harisom Ahbabovićem potrošeno na povezivanje onih koji 'grade' Hrvatsko Narodno Kazalište Mostar s likom i djelom ni manje ni više nego Valentina Ćorića. Ne znam kakve veze Vukoja i Komadina imaju s time, oni samo daju predstave. Opet, ne znam trebamo li u ovom kontekstu javno osuđivati i vinara Miroslava i svećenika fra Šimuna, koje međunarodni sud nije ni za šta optužio, ili je dovoljno samo napadati Valentina?!
Nakon tih konotacija Haris je u par navrata pokušao insinuirati da nije u redu da HNK Mostar i Mevlana dijele isti prostor, što je Džafer objasnio kompromisom i traženjem rješenja. Je li, ovo nije ništa na Džafu, ovo je za podvuć Harisu kako ne podnosi ništa s hrvatskim predznakom, a naučit ću ga, jer sam nije očito učio, da izraz 'hrvatski' ulazi u masovnu upotrebu nakon što je Austro-ugarska zabranila korištenje izraza 'ilirski'. Prvo je išao izraz 'narodni' kod Hrvata, a onda vremenom i 'hrvatski'. Dakle, čisto neka duga povijest od A do B pa Hrvati kao narod vole sve nakititi tim pridjevom. I vuče povijest još iz vremena Dalmacije, Hrvatske i Slavonije.
Ja osobno mislim da se na HNK treba nastavljati jedinstvena umjetnička škola, u kojoj bi Gabrijela Jurkića i dvije glazbene/muzičke škole dijelile jedan umjetnički centar grada koji gleda u budućnost, pa bi se tu moglo otvoriti i neku buduću školu scene, režije, kao i druge škole manjih kapaciteta kojih nedostaje u našem društvu... ali mene već odavno pere glas da sam budala ili da se divim Slobodanu Praljku. A istina je da je on prema meni bio poput oca, možda zbog mojeg neobičnog imena ili čega drugog, nikad neću saznati, ali i što sam čuo kasnije o njemu, da je bio vrstan scenski djelatnik. Uostalom, tako je i skončao. Kao Antigona, ako ćemo ikakve paralele vući. No, Džafer je tema. Vraćamo ga u kontekst.
Rashodovat ćemo Herceg-Bosnu (eto ga naslov, Džafere)
Bilo je u tom intervjuu priče o zakinutim Bošnjacima u Hercegovačko-neretvanskoj županiji, bilo je tu teza poput HDZ te cijeni koliko si sam jak, kao i da je Trojka klišej. Bilo je tu i Džaferovih insinuacija da međunarodna zajednica nije nepogrešiva, kao i da su određene odluke Visokog Predstavnika u BiH retardirane (?!). Možda ne bi bilo zgoreg da Džafer umjesto Mevlane zagovara izgradnju kakve škole, recimo neke osnovne, pa da nam djeca ne izmišljaju značenje latinskog vokabulara, kao on što čini. Jer se iskreno nadam da Džafer ne vjeruje da je OHR retardiran.
U tom intervjuu Džafer je sugerirao da Bošnjaci, iako nemaju većinu u lokalnim vlastima, sami trebaju odlučivati o pitanjima koja se tiču cijele mješovite zajednice u Hercegovačko-neretvanskoj. Bilo je tu i teza o 'našim' bolnicama, konkretno ističući RMC, očekivano ne i Konjic.
Tu je bilo i konkretnih izjava poput 'ne libim se pričati o svakoj politici' pogotovo, kako je sam naglasio, izravno za stolom sa svojim neistomišljenicima. Potom je uslijedilo da upravo on očekuje od drugih da mu, jelte, u lice saspu ono s čim se ne slažu, ali argumentirano. A onda je govorio kako Mostar treba biti posebno izuzet od ostalih lokalnih zajednica, valjda jer je već tada znao da Đani Rahimić može postati gradonačelnik Mostara samo ako SDA radikalno promijeni vlastitu retoriku. Primjerice, da su u drugi krug izglasali Slavena Bevandu, a ne da su ga izbacili iz igre.
I onda se voditelj opet vratio na promociju 'knjige i dosta dešavanja o toj takozvanoj tvorevini', na što Džafer odgovara da se prestati podrivati državu ne može preko noći, kao i da treba Hrvatima dopustiti da se ravnopravno uključe u odlučivanje o zajedničkoj budućnosti. 'Ali i tu treba napraviti mjeru, imati kantar'. Ovo je citat dragog nam Džafera. Tu otac Džafer kaže da će sutra biti nepopularan naslov da ćemo 'rashodovati Herceg-Bosnu' pa sam mu evo, istina sa određenim zakašnjenjem, dao podnaslov. Nije naslov, ali Džafere, nije ni tvoja svaka za ramazana.
Na pitanje novinara koji očito žudi za tim da se bilo tko izriga po Herceg-Bosni, što ja ne razumijem jer mi se Haris čini premlad za toliki animozitet, pobogu, i ja sam se najeo g****a od iste pa ne osjećam potrebu da mi svaka rečenica počinje s takozvanom. Ali tu Džafer klizeći ulijeće Starim Mostom bez munara i Starim Mostom kao (i) hrvatskim naslijeđem (on nije rekao 'i'), opet ponavlja par puta svoju tezu da (Hrvatima) treba naći mjeru, dakle, očito nije lapsus, nego vjeruje da je nas Hrvata preko mjere.
I sad se vratimo na spornu rečenicu koju se BIR potrudio ukloniti s vlastitog kanala, ali su eto zaboravili razna druga referiranja na istu tu rečenicu. Možda da ulože više vremena u učenje vlastitog kanala, a da ne govorim povijesti Zapadnog Balkana, možda bi lakše sakrili neke sporne izjave.
- Ja mislim da smo mi vlasnici ove zemlje i da imamo neugodne podstanare iza kojih uvijek moramo uvijek čistiti, mesti, popravljati, izrađivati, graditi, nadograđivati. I ne bih se složio s tim, uopšte se ne osjećam tako, naravno da taj dio može biti za razmišljanja, ali ja bih to tako postavio.
Ovo je ta sporna rečenica za koju tvrde da je izvučena iz konteksta, ali ja vas pitam, kojeg konteksta jedne čitave povijesti spornih izjava čovjeka koji paralelno sjedi na tuzemnim i onozemnim foteljama, kao šef u Skupštini svih nas uz Neretvu i kao šef u Islamskoj zajednici, što statistički nije većina žitelja Hercegovačko-neretvanske, jer da jeste, imali biste dovoljno ruku u Skupštini da vladate sami (da, Džafere, kaže se ruku, a ne ruka, nije valjda da te i to mora učiti drugorazredno piskaralo s Interneta poput mene).
Sve su Džaferove za naslova
Sad vi mislite da ja želim neku hajku protiv gospodina Alića. Ali apsolutno ne. Od prvog dana mog novinarskog rada, a sada se to čini dalekih dvije decenije, nikada nisam smatrao da se vjerska vlast smije petljati u državnu. Iz tog prostog razloga prestao sam ići k misi, moj Džafere, a ja sam prije bio pravi crkveni miš. Dok mi se oči i uši ne otvoriše i čuh samo politiku, jednaku tvojoj, s našeg, katoličkog oltara. Da podsjetim, ja dolazim iz one bolne župe na crno, gdje se djecu po dvaput, mene konkretno i triput, krizmalo... i kao osobu koja istinski vjeruje u Svevišnjega, ali ne i u Njegove fan klubove, to me udaljilo od vjerskih krugova uopće i sutra ću se jednako protiviti da se gradi katehetski centar (pomno probrano značenje riječi odgovarajuće mevlani) na gradskom zemljištu (na mom jedinom popisu stanovništva kao punoljetna osoba izjasnio sam se kao deist, dakle... a ne znam zašto se mučim, Džaferu je ovo previše stranih pojmova, da krene brkati kao i retardirani potezi OHR-a).
Znači, o Džaferu kao osobi koja predvodi Bošnjake neka govori samo njegova konstatacija da on voli da mu kažu sve u lice, ali onda ipak kasnije iziđe pred Skupštinu pa se pravda i kao iščupali mu iz konteksta. Dvoličnost, prilivodaštvo, što se još može opisati u tu političku neozbiljnost?! Nemam ja tu šta hajčiti protiv njega, dovoljno se on sam pljuje u facu.
Ono na koga ja želim da se povede hajka jeste ova druga svita vječne koalicije Stranke Demokratske Akcije. Dok ovamo šuruju s Trojkom, labilni su to partneri, jer oni podigoše ruke da brane Džafera, da potvrde da smo mi Hrvati podstanari, da trebamo plaćati stanarinu Bošnjacima, a što samo to, kad plaćamo stanarinu, idemo zamotati žene, idemo raditi nadjeljom, idemo utišati zvona na crkvama, idemo na svaki ezan potpuno stati, kako se to radi u istočnim nam mediteranskim susjedima, ovima što su posljednjih mjeseci često u medijima.
Znači, mene i tebe su izdali Hrvati u Skupštini. Ne svi, isključivo hadezeovci. Oni što nas prave mamlazima već decenijama. Oni koji znaju da se kolektivni ugovor potpisuje na način da se koeficijent redovito usklađuje sa stopom inflacije, a ne da se prijeti prosvjeti da su nam djeca zbog njih na ulici. Jesu djeca na ulici, prosvjeduju protiv vas. Eno ih na prosvjedima protiv femicida, eno ih na prosvjedima da im tate i mame korisnici proračuna imaju pristojnu plaću, usklađenu s visinom potrošačke korpe... Znači, Marija i Tomo, to su ti ljudi koji su mene kao Hrvata iznevjerili. Srećom, nepravda me manje boli iz jednog prostog razloga – ja ne glasujem za te političke dinosaure. Ne glasujem ni za Džaferove političke dinosaure. Mene boli što je ovo demokracija i pitaju se budale koje njima vjeruju. I daju im ruke u Skupštinama i Vijećima. I daju im mandate da primaju žezla. Pravedno bi bilo da vlada meritokracija i odlučuje vijeće najmudrijih, ali ljudi moji, to vam već nije demokracija, nego diktatura. Znate li vi uopće što je diktatura?! Poseban oblik privremene vladavine kad sve krene nizbrdo. Onda diktator uzme stvar u svoje ruke, djeluje proaktivno i sve bude brzo u najboljem redu i vrati vlast u narodne ruke, ili kako se to reče, res publica. Je li, republika, da prostiš, javna stvar. A to o čemu vi pričate je tiranija.
Znači, ako ste dovde došli, hvala i razmislite glavom, bili vi Bošnjak, Hrvat ili koji god kozmopolit u vama čučao. Treba li nam šef zakonodavnog tijela biti vjerski poglavar? A što ne bismo metnili u taj kontekst biskupa Palića, divan čovjek, intelektualac, zna latinski, nije kao Džafer da brka pojmove. Nije u redu, jel tako. Caru carevo, a Bogu Božje. Mene niti jednom nije iznenadila Džaferova tvrdnja da mi podstanari prljamo i kvarimo i šta li već sve ne. Slično je govorio i jedan imam. Povijest će ga upamtiti kao Homeinija. I za njega su isto govorili da je iščupano iz konteksta. I za njega su isto brisali stare knjige i intervjue. Možda i Džafer mašta da o tome bude vrhovni vožd.
Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima osobni su stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala Bljesak.info. Navedeni stavovi ne odražavaju ni stav bilo koje ustanove, subjekta ili objekta s kojima je povezan autor.